Udon z kurczakiem, brokułem i grzybami shitake

 


Podobne danie jadłam kilka lat temu w małej knajpce niedaleko mojej uczelni. Wtedy pierwszy raz spróbowałam grzybów shitake i nie specjalnie mi zasmakowały. Później zrobiłam do nich jeszcze 2-3 podejścia (nie tylko w daniach kuchni azjatyckiej) i w końcu je pokochałam <3 

Ich sekret polega na tym, że cały swój intensywny smak uwalniają podczas obróbki termicznej. Nie wolno też przesadzić z ich ilością, bo naprawdę są bardzo mocno wyczuwalne i łatwo moga zdominować smak dania.


Z podanych składników przygotowałam 2 duże porcje.


Składniki:

  • 2 pojedyncze piersi kurczaka
  • 1 mały brokuł lub 1/2 dużego
  • 6 grzybów shitake (świeżych lub suszonych)
  • 4 ząbki czosnku
  • 1/2 łyżeczki płatków chili
  • 1/2 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1/2 szklanki sosu sojowego + 2 łyżki
  • 1/3 szklanki wody
  • 3 łyżeczki cukru
  • 3 łyżki oleju
  • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej
  • sól do smaku
  • opcjonalnie: sok z cytryny i posiekane orzeszki ziemne (niesolone)

Przygotowanie:
  1. Używałam suszonych grzybów, dlatego wcześniej namoczyłam je w wodzie przez kilka godzin - do momentu, aż były całkiem miękkie. Przy świeżych grzybach oczywiście pomijamy ten etap.
  2. Kurczaka kroimy w kostkę.
  3. W misce mieszamy ze sobą: 2 łyżki sosu sojowego, 1 łyżkę oleju, czosnek przeciśnięty przez praskę i doprawiamy solą wedle uznania.
  4. Do miski dodajemy kurczaka i dokładnie mieszamy z marynatą.
  5. Odstawiamy do lodówki na min. 30 minut (mój kurczak marynował się całą noc - wtedy jest najsmaczniejszy).
  6. Brokuła myjemy i dzielimy na małe różyczki.
  7. Grzyby shitake kroimy w paski.
  8. 1/2 szkanki sosu sojowego mieszamy z wodą, imbirem, chili, cukrem i mąką ziemniaczaną.
  9. Rozgrzewamy wok lub dużą patelnię (bez oleju) i smażymy kurczaka do zarumienienia.
  10. Zdejmujemy kurczaka z woka, dodajemy 2 łyżki oleju i smażymy brokuła przez 5-7 minut - powinien być nadal lekko twardy.
  11. Na 2 minuty przed końcem smażenia dodajemy pokrojone grzyby.
  12. Zdejmujemy brokuła, zmniejszamy moc palnika i do woka wlewamy rozmieszany sos sojowy - od razu energicznie mieszamy, bo sos momentalnie zacznie gęstnieć.
  13. Gdy sos nabierze gęstości, dodajemy kurczaka i brokuła z grzybami.
  14. podgrzewamy jeszcze przez ok. 5 minut na małej mocy palnika, cały czas mieszając.
  15. Makaron udon gotujemy według instrukcji na opakowaniu.
  16. Na talerze wykładamy makaron, a na niego kurczaka z brokułami i grzybami.
  17. Danie na tależu można skropić sokiem z cytryny i posypać siekanymi orzeszkami ziemnymi - dla mnie to obowiązkowy element ;)

Oczywiście w daniu można zastąpić udon dowolnym innym chińskim makaronem lub ryżem - ze wszystkim smakuje pysznie :)


Smacznego!



Komentarze

Popularne posty